Založ si blog

Plagiát alebo kompilácia?

Škandál okolo záverečnej práce pána predsedy NR SR sa ma donútil zopakovať argumenty, ktoré už boli použité v analogickej situácii pred rokom a pol (https://www.noveslovo.sk/c/Podla_zakona_ale_nespravodlivo). Vtedy išlo aspoň o rigoróznom konaní, teraz vôbec o diplomovke. Asi ďalej budeme vyhľadávať „plagiát“ (od lat. plagiare – „kradnúť“) aj v školiacich úlohách…

Vždy ma prekvapovalo nadšenie, s ktorým moji kolegovia na univerzite bojovali proti „plagiátorstva“ v študentských prácach. Doteraz to považujem za nezmysel: načo potrebujeme od žiakov originálne vedecké výskumy? Väčšina z nich toho nie je schopná a najmä ani sa v budúcnosti nemieni venovať vedeckej činnosti. Asi by bolo lepšie ich učiť tomu, čo naozaj budú robiť…

Preto úplne stačí, ak budú vedieť nájsť, systematizovať a vysvetliť potrebnú informáciu. Inak povedané, ak napíšu dobrú kompiláciu (lat. compilatio) – dielo, vznikšie spojením iných (najmä cudzích) diel.

Nie všetci vidia rozdiel medzi kompilátom a plagiátom. Označenie diela za kompiláciu najčastejšie znie ako odsúdenie. Kompilácia však môže byť veľmi užitočná pri výučbe, pripravujúc študentov na vyhľadávanie zdrojov vedomostí, ktoré potrebujú v praxi, a ich použitie na vlastné účely.

Nevidím žiaden problém, keď citujú takéto zdroje bez úvodzoviek – to je dôležité iba pre vedecké práce, kde ide o prioritu a duševné vlastníctvo, čo nie je aktuálne pre výchovnú činnosť. Tak prečo hodnotiť jej výsledky podľa pravidiel úplné inej činnosti – výskumnej?

Diplomové práce podľa mňa takisto nepatria medzi vedecké. Robia sa nie pre prínos poznatkov – len ako záverečné, ako súhrn vedomosti, ktoré žiak dostal v škole. Spravidla reálny samostatný výskum študenti začínajú až na doktorandskom štúdiu.

Nepodarilo sa mi presvedčiť kolegov o zmenu požiadaviek na študentské práce – odkazovali na pravidlá, stanovené zákonom 131/2002 o vysokých školách (§ 62a).  Ale ten zákon je naozaj dosť problematický.

Prenos do vzdelávania noriem vedy a výskumu ho zjavná poškodzuje. Kedysi som napísal: „Proces akreditácie, ktorého cieľom je zaručiť kvalitu vzdelávania, sa opiera o početné formálne požiadavky a ukazovatele, ktoré často nie sú relevantné pre výučbu študentov ako takú. V posledných rokoch štát posunul zameranie ukazovateľov akreditácie na výskum a publikácie. Až do tej miery, že kvalita výučby zostala na okraji“ (https://lipitskiy.blog.sme.sk/c/471301/vysoke-skoly-co-mame-robit.html).

Na Slovensku chýbajú praktické odborníci v mnohých odvetviach. Potreba vo vedcoch je vždy a všade obmedzená, a nie je to činnosť pre každého. Prečo nútime všetky školy a študentov produkovať nejaké „vedecké“ diela a posudzujeme ich výsledky, podľa toho, kde dali úvodzovky?

Je skvelé ak je brilantný vedec dobrým učiteľom. Je super, keď talentovaný pedagóg je aj úspešným výskumníkom. Asi by bolo ešte lepšie, keby bicykloval ako Sagan a spieval ako Gott.

Ale takéto činnosti v základe nie sú rovnaké. Máme výborných učiteľov, informovaných odborníkov, používajúcich moderné metódy výučby a dosahujúcich vynikajúce výsledky. Načo ich nútime okrem toho publikovať nejaké články, aj keď oni nepociťujú túto potrebu?

Takže za jedným prípadom s záverečnou prácou sa ukrýva seriózna chyba štátnej politiky. Považujem obvinenia proti pána predsedy za nezmyselný v podstate, ale vidím, že sú výsledkom zákona, schváleného parlamentom, ktorý je teraz… pod jeho vlastným vedením. Preto dúfam, že to, čo sa stalo, ho podnieti iniciovať revíziu vysokoškolského zákona a dať mu konečne praktickejšie zameranie.

Winter Is Coming, alebo Koniec gretinizmu

02.03.2021

Počas posledných pár týždňov zároveň niekoľko odborníkov – klimatológov prednieslo senzačné vyhlásenia. Najskôr ruskí experti uviedli, že si všimli jasné známky prístupu ďalšej malej doby ľadovej (https://ria.ru/20210223/period-1598690538.html). Potom to nemeckí vedci zdôvodnili: zaznamenali rekordné spomalenie Golfského prúdu, ktoré je typické pre doby [...]

Pandémia vládnej demencie

17.02.2021

Keď niekto stále opakuje to isté a čaká na iné výsledky – to je typický symptóm šialenstva. Údajne niečo podobne povedal Albert Einstein. Ak mal pravdu, svet je ohrozený pandémiou vládnej demencie. Všade vidíme, ako vlády rôznych krajín opätujú reštriktívne opatrenia, očakávajúc, že to tak zvládnu s COVID-19. Ešte nikomu sa to nepodarilo. No znova a znova [...]

Masové protesty a policajné násilie

10.02.2021

Téma utláčania protestov a štátneho (policajného) násilia sa príležitostne aktualizuje v súvislosti s udalosťami v rôznych krajinách. Konfrontácie medzi občanmi a orgánmi v poslednej dobe prebiehali vo viacerých štátoch EU, v Rusku, v USA atď., a v Bielorusku trvajú už niekoľko mesiacov po sebe. Preto ten problém stále je v centre verejnej pozornosti. Vývoj [...]

Charkov

Reakcia na Matovičov vtip: Vandali posprejovali slovenský konzulát

05.03.2021 10:31, aktualizované: 11:06

Odkaz "Vymeníme Slovensko za Krym" nasprejovali v ukrajinskom Charkove.

Covid-19, koronavirus, testovanie, zdravotnictvo,

Počet obetí covidu vzrástol o 105, hospitalizácie po dvoch dňoch stúpli

05.03.2021 10:00

Celkovo už koronavírusu podľahlo na Slovensku 7 665 osôb.

Vatican Pope TED Talk

Pápež František odletel na historickú návštevu Iraku

05.03.2021 09:27

Ide o jeho pápežovu zahraničnú cestu po vyše ročnej prestávke, ktorú si vynútila súčasná pandémia koronavírusu.

Testovanie v Košiciach

Na testy minie štát 140 miliónov. Zaplatilo by to ročnú prevádzku sanitiek

05.03.2021 09:00

Hoci sa pred týždňom odborníci zhodli, že je potrebná nová stratégia testovania, štát ide nakúpiť 35 miliónov testov za takmer 140 miliónov eur.