Ako sa stať úspešným blogerom (stručná príručka)

19. septembra 2020, Vasil Lipitsky, Nezaradené

Aký bloger je úspešný? Asi najvplyvnejší. No aby sme zistili a porovnali vplyv blogerov na verejnú mienku, to by si vyžiadalo komplexnú sociologickú štúdiu. Preto sa obmedzíme len jedným indikátorom: čitateľnosťou. Čím viac ľudí prečítalo text, tým je pravdepodobnejšie, že niekoho z nich zaujal. Ako si to zabezpečíte?

Administrátori blogu „Pravda“ založili pre nás stránku „Najčítanejšie články“, kde uvidíme 20 najpopulárnejších textov za posledné obdobie (aké presne, žiaľ, nie je uvedené, no to sa stále obnovuje). Ich prehľad nám dáva užitočné poučenie.

Všetkých 20 je venovaných aktuálnej slovenskej politike. Iné témy nie sú konkurenčné. Aj pandémia COVID-19 zaujíma čitateľov viac svojimi politickými následkami, ako odborníckymi medicínskymi aspektami. Aby ste sa stali úspešným blogerom, sústreďte sa na politiku, nestrácajte čas inými sférami verejného života.

Všetkých 20 máju zaujímavé nadpisy. Slúžia na to, aby okamžite prilákali čitateľov, aby títo hneď otvorili text. Ďalej ani nemusia čítať – už budú pripísaný do počtu sledovateľov. Obsah článku vôbec nemá byť súvislý s titulom: kľudne môžete umiestniť v názve medveďa, aj keď píšete o rybe (ak ste si istí, že medveď je pre čitateľov zaujímavejší, ako ryba). Aby ste sa stali úspešným blogerom, venujte maximálne úsilie atraktívnemu pomenovaniu svojich textov.

V názvoch 17. článkov z 20. vidíme priezviská slovenských politikov. Dá sa predpokladať, že publikum viac reaguje na osobnosti, na známe mená, ako na podstatu problémov. Aby ste sa stali úspešným blogerom, zamerajte svoju pozornosť na individuality.

Na zozname osôb, uvedených v názvoch najčítanejších článkov, lídrom je pani prezidentka – je spomínaná v 7 tituloch. Na druhom mieste je pán predseda vlády – 5 zmienok. Pritom v 3 prípadoch sú prítomní obaja. Aby ste sa stali úspešným blogerom, snažte sa vyjadrovať o najvyšších predstaviteľoch štátu.

Okrem nich je na zozname ešte 7 osôb. Medzi nimi sú poslanci, podnikatelia a bývalý minister. Ak vás nenapadne nič, spojené s prezidentkou a premiérom, môžete použiť aj mená iných známych person – hlavne, aby boli dosť medializovaní.

Ešte nedávno si bolo ťažké predstaviť článok o politike bez zmienky predchádzajúceho premiéra – ale teraz v prvej dvadsiatke ten bol spomenutý iba dva krát. Svetská sláva rýchlo pominie, verejnosť viac zaujímajú ľudia so skutočnou silou. Aby ste sa stali úspešným blogerom, nezabudnite včas prepnúť svoj interes na reálne mocné persony.

Z 20. analyzovaných textov žiadny nie je pozitívny vo vzťahu k politikom, ktorí sú v ňom uvedení. Nikto z autorov ich nepodporuje a nevidí nič dobré v tom, čo robia. Ak sa vám náhodou páči vláda a jej aktivity, nepíšte nič! Tak nikdy nebudete mať úspech – auditórium je naladený na kritiku a odhalenia.

Najčítanejšie články obsahujú veľmi krutú kritiku. Podľa nich žijeme v „mafiánskom štáte“ a sami sú „idiotskejší ako idioti“. Jeden politik „v kaluži sa utopil“, iná „šliapla na jazyk“. Jeden politik je ako „papagáj“, iná je „múdrosračka“ atď. To všetko je už v názvoch – to, čo je napísané v samotných textoch, sa bojím opakovať.

V skutočnosti to už nie je kritika, ale osobné útoky a priame urážky. To sa asi verejnosti páči. Aby ste sa stali úspešným blogerom, používajte silné výrazy, neváhajte vložiť do textu škaredené slová – čitatelia budú spokojní.

Je veľmi produktívne, aby ste obvinili akúkoľvek mocnú osobu z nejakého zločinu. Keď, ako naschvál, nikto z nich nikoho nezabil ani neznásilnil, nerozčuľujte sa – na ten účel vždy mate k dispozícii korupciu.

Stále si myslíme, že nás okrádajú. Na základe niektorých článkov vzniká dojem, že kvôli tomu záhadne miznú obrovské milióny, keď nie miliardy eur. Pre mňa tu je hlavnou záhadou, ako pri tom nikde a nikomu nič neubúda: rozpočet sa plní, stavby pribúdajú, mzdy a dôchodky sa vyplácajú atď. To je úplne proti zákonom prírody!

Avšak tento argument nemôže nikoho presvedčiť. V blogosfére korupcia je témou číslo jedna. Aby ste sa stali úspešným blogerom, ignorujte logiku a nehanbite sa niekoho z nej obviniť. Takto určite upútate pozornosť publika!

Ak budete postupovať podľa týchto jednoduchých pravidiel, triumf je zaručený. Prepáčte, skoro som zabudol, že by nebolo zlé, keby ste mali v texte aj aspoň jednu originálnu myšlienku. No, keď sa to nepodarí, zbytočne sa nerozhorčujte: ľahko sa zaobídete aj bez nej, ak použijete dosť nedôstojných výrazov.

Je len jeden problém: v dôsledku podobnej „tvorivosti“ sa naša spoločnosť môže ešte viac rozdrobiťzatrpknúť. Ale koho to zaujíma, keď ide o to, ako sa stať úspešným blogerom!