Založ si blog

Koho mám voliť?

Divím sa nadšenosti niektorých spoluobčanov pred parlamentnými voľbami. Už by mali pochopiť: „Keby voľby mohli niečo zmeniť, tak by nám neboli dovolené“ („If voting made any difference they wouldn’t let us do it“).

Tieto slová sa pripisujú Markovi Twainovi, (Mark Twain, Samuel Langhorne Clemens, 1835. – 1910.), hoci experti na jeho tvorivé dedičstvo tvrdia že to nikdy v živote nepovedal ani nenapísal (https://www.factcheck.org/2019/06/fake-mark-twain-quote-mocks-voting/). Ale je to sformulované úplne v jeho štýle a asi patrí nejakému jeho vernému nástupcovi.

Už som vyjadroval svoj postoj k voľbám a celkom ku reprezentatívnej demokracii (https://program2.blog.pravda.sk/2019/09/07/naco-potrebujeme-volby/). Nemá zmysel to opakovať. Pritom že na akýchkoľvek voľby som vždy skeptický, blíži sa chvíľa, keď sa musím konkrétne rozhodnúť: ako sa vlastne budem tváriť v deň hlasovania?

Prvá myšlienka – vôbec sa nezúčastniť. Práve, načo robiť to, v čom nevidíš žiadny zmysel? Dobré chápem spoluobčanov, ktorý si vyberú takúto možnosť. No… absentérstvo má svoju slabinu: dávaš ostatným príležitosť rozhodovať za teba. Voľby sa uskutočnia aj keď tam neprídem, a je možné že bude zvolený niekto, koho nechcem vidieť ani v parlamente, ani vo vláde. Tak potom budem od týchto ľudí  závisieť! A si nadávať že som neurobil nič, aby tomu zabránil.

Asi potrebujem ísť hlasovať, aspoň pre kľudný spánok. Ale za koho? Začínam čítať programy a predvolebné vyhlásenia. Divím sa že programové rozdiely nie sú veľké aj medzi nezlučiteľnými súpermi. Ponúkajú vo väčšine veľmi podobné praktické kroky. Každý ide bojovať proti korupcii, proti chudobe. Každý chce zlepšiť život spoluobčanov. Rozlišujú sa v detailoch, ktoré pre mňa nie sú rozhodujúce.

Napríklad, nechápem načo riešiť utečencov, keď aj tak sem nechcú ísť. Mám svoj názor k umelým potratom alebo LGBT-manželstvám, ale zdá sa mi zvláštne voliť niekoho iba na tom základe. Medzinárodné vzťahy sú dôležité, no pre mňa prioritu majú vnútorné problémy. Nepoviem že znalosť programov veľmi pomáha výberu.

Už som dával pozor na to že ideológia už neurčuje politické správanie moderných strán (https://lipitskiy.blog.sme.sk/c/472015/politicke-strany-next-generation.html). Preto voliči stratili základné orientačné body a sú nútení spoliehať sa viac na osobné sympatie a antipatie, ako na tradičné hodnoty a politické smery.

Aj ja idem tou cestou, hoci vôbec sa mi nepáči. Zoznam strán a politikov je dlhý, no výber nie je bohatý. Nikto z nich nie je pre mňa, ako aj pre mnohých iných, ideálny. Skúsim vylúčiť tých, ktorých určite nebudem voliť, a pozrieť, kto sa vtedy zostane na zoznam.

Nechcem hlasovať za takých, ktorí stále útočia na súperov, vybudovávajúc volebnú kampaň prostredníctvom odhalení a urážok, snažia sa rozdeliť spoločnosť na „svojich“ a nepriateľov a znásobiť neznášanlivosť a vzájomnú nenávisť.

Politika svojou povahou je konkurencia, borba. Nie všetci jej účastníci sa vedia udržať v rámcoch fair play (férovej hry) a vzďaľujú sa od zápasu ideí a programov o bitku s osobnosťami, na vojnu s cieľom zničiť súperov. V predvolebnej rétorike a sloganoch strán a kandidátov často stretáme výzvy niekoho „poraziť“, „zastaviť“, „odstrániť“ atď. Obvinenia v trestných činoch sú najbežnejším trikom v politických prejavoch. Od toho som dosť znechutený.

Dobre viem že mnohý spoluobčania sa pozerajú na to inak. Aj v tomto blogu, kde teraz píšem, sú najviac čítané články, obsahujúce v názvoch osobné útoky a hany. Asi som nesprávne urobený, pretože nikdy ani neotvorím podobné texty. Nebaví ma nadmerný agresívny kriticizmus. Dávam prednosť tým, ktorí uspejú pre svoje zásluhy, než pre ponižovanie iných.

Ale, vylúčivší všetkých, pre koho je typické špatné správanie, som bol zdesený. Na zozname takmer nikto nezostal! Aj mnohé „nové“ strany sa stihli pripojiť do hádok, vzájomných diskreditácií a vojen kompromatov, v ktorých sa už utopili ich „tradiční“ kolegovia. Takže sa znova vrátim na neúčasť?

Na šťastie v tejto chvíli som si všimol že je pár výnimiek – strany, ktoré sa zrejme nezúčastňujú v polievaní súperov špinou. Jedna z nich má dosť sympatickú pre mňa sociálnu orientáciu. Žiaľ je že, aby som nebol podozrivý z predvolebnej agitácie, nemôžem o tom napísať viac

V tejto variante ma nič nedráždi a nepôsobí odmietnutie. Avšak, pritom že podľa prieskumov počet podporovateľov tej strany neustále rastie, ešte je riziko že neprejde cez 5 percentnú bariéru. Ale, ako sociológ, dobré viem že v štúdiách na relatívne malom počte respondentov nevyhnutná chyba je až do niekoľkých percent, preto nedávam na to veľký pozor.

Už keď som rozhodol že mám koho voliť, nech to bude naozaj dobrá voľba!

Klaka na námestiach

10.02.2024

Nepríjemné (pretože sa to podobá na kloaku) slovo v názve ma pôvod od francúzskeho „claquer“ – tlieskať. Tak sa volali ľudí, najatý aby tlieskali alebo sa smiali v správnej chvíli počas divadelného predstavenia. Alebo naopak: pískali a dupali nohami, ak by niekto chcel, aby hra zlyhala. Klaka vznikla ešte v starovekom Grécku a Ríme. V Európe bola najrozvinutejšia [...]

Nadvláda spotreby

26.11.2023

V roku 1844 skupina tkáčov z anglického mesta Rochdale, nespokojná s cenami a kvalitou potravín v továrenskom obchode, vyzbierala posledné peniaze, najala si voz a kone a poslala zástupcov do dediny aby nakúpili všetko potrebné priamo od roľníkov. Efekt bol ohromujúci – lacno zabezpečili jedlo sebe a svojim rodinám na pár mesiacov vopred. Tak vzniklo prvé spotrebiteľské [...]

Nobelove prekvapenia

18.10.2023

Svet sa nedávno dozvedel, že 77. ročnej profesorke Harvardskej univerzity Claudie Goldinovej je tento rok udelená Nobelova cena za ekonómiu. Toto nie je žiadne prekvapenie – je dosť známa medzi odborníkmi. Rešpektovaná vedkyňa je iba tretia v histórii žena, ktorá dostala podobne ocenenie. Jej hlavné diela („Understanding the Gender Gap: An Economic History of American [...]

SR Požiar Osada Stropkov Situácia Mimoriadna POX

Polícia začala v súvislosti s požiarom v Stropkove trestné stíhanie

19.04.2024 17:17

Po požiari, ktorý zničil deväť obydlí, ostalo bez strechy nad hlavou 49 tamojších obyvateľov, z nich 29 detí.

Ukrajinskí vojaci ďakujú Slovákom za zbierku na muníciu

Zbierka na muníciu raketovo rastie, podporila ju i Čaputová. Ďakujeme, bratia Slováci, odkazujú ukrajinskí vojaci z frontu

19.04.2024 16:30, aktualizované: 17:35

Ciieľ bol najskôr vyzbierať jeden milión eur. Vzhľadom na obrovský ohlas a ochotu posielať peniaze obrancom, je zbierka bez finančného a časového limitu.

SR prezidentka kultúra predstavitelia prijatie BAX

Čaputová: Akékoľvek snahy ovládať kultúru sú prejavom nekultúrnosti

19.04.2024 15:31

Štát má vytvárať predpoklady a podmienky pre kultúru a nie ju politicky ovládať, vyhlásila prezidentka.

Irán / vlajka / zástava /

Iránsky konzulát v Paríži obkľúčila polícia. Muž sa tam vyhrážal, že sa vyhodí do povetria

19.04.2024 15:01, aktualizované: 15:20

Muža polícia zadržala. Zásahová jednotka ho prehľadala a žiadne výbušniny u neho nenašla.